S. Gökçen e veto, İstanbul Havalimanı na kıyak



Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (SHGM) Sabiha Gökçen Havalimanı’na mevcut uçuş izinlerinin üzerine yeni hat başvurularının değerlendirilmeyeceğini açıkladı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na bağlı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, (SHGM) Sabiha Gökçen Havalimanı’na mevcut uçuş izinlerinin üzerine yeni hat başvurularının değerlendirilmeyeceğini açıkladı. SHGM ye bağlı Hava Ulaşım Daire Başkanlığı ndan yapılan duyuruda, karara “halen devam etmekte olan bakım faaliyetleri ve yaşanan trafik yoğunluğu” gerekçe gösterildi.

Gazetemize konuşan konuya yakın sektör kaynakları, Sabiha Gökçen in 2019 da yüzde 78 lik pist, yüzde 80 lik terminal kapasitesiyle çalıştığını ve yüzde 83.42’lik zamanında kalkış oranıyla Official Aviation Guide (OAG) kendi sınıfında “en dakik havalimanı” seçildiğini hatırlatarak “Kapasite sorunu yok, amaç açık biçimde yolcuları ve havayolu şirketlerini, Sabiha Gökçen yerine İstanbul Havalimanı na yönlendirmek” değerlendirmesinde bulundu.
KAPASİTE VAR
Kararın Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) yerine SHGM tarafından açıklanmasının da alışılmadık bir durum olduğuna dikkat çeken kaynaklar, Sabiha Gökçen in yıllık yolcu kapasitesinin 41 milyon olduğunu ancak 2019 da toplamda 35.5 milyon yolcuya hizmet verildiğini, günlük uçak trafiği kapasitesinin 798 olduğunu ancak 2019 da bu rakamın ortalama 625 olduğunu hatırlatarak yeni hat için teknik bir kapasite sorunu olamayacağına dikkat çektiler.

Bir sektör temsilcisi, Sabiha Gökçen de yeni pist inşaatının 4 yıldır bitirilememesinin de İstanbul Havalimanı na yönlendirmeyle ilişkili olduğunun düşünüldüğünü belirterek “Yeni pist açılışı 2019 dan 2020 sonuna ertelenmişti ancak bu tarih için de belirsizlik sürüyor” dedi.
Kararın ardından tüm operasyonunu Sabiha Gökçen den yapan Pegasus un Borsa İstanbul da işlem gören hisseleri yüzde 8.2 lik sert değer kaybı yaşarken, operasyonlarını İstanbul Havalimanı na kaydıran Türk Hava Yolları nda (THY) ise hisseler yüzde 2 nin üzerinde değerlendi.
THY nin 2019 da bir önceki yıla göre yolcu sayısı yüzde 1.1, ilk 9 ay itibarıyla net kârı yüzde 36.6 azalmıştı. Yolcu sayısı ve kârlılıktaki düşüşte, ekonomik krize ve uçak bilet fiyatlarındaki artışa bağlı olarak iç hatlardaki sert talep düşüşü ile Boeing 737 Max’lerin yere indirilmesinin yarattığı kapasite sıkıntısının yanı sıra İstanbul Havalimanı na taşınmanın maliyetleri artırması ve kapanan Atatürk Havalimanı yerine yolcuların özellikle iç hatlarda Sabiha Gökçen i tercih etmeleri de etkili olmuştu. Nitekim, Sabiha Gökçen in hizmet verdiği yolcu sayısı 2019 da yüzde 4 artmıştı.

Emre DEVECİ - CUMHURİYET
LOJİPORT