| |
ALMANYA DAN AB YE ÇAĞRI: İÇTEN YANMALI MOTOR YASAĞINI GEVŞETİN
|
|
Almanya Başbakanı Merz, AB’den içten yanmalı motor yasağını gevşetmesini talep edecek. Alman lider, zorlanan otomotiv sektörünü desteklemek için hibrit araçların 2035 sonrası da satışına izin verilmesini istiyor.
Almanya Başbakanı Friedrich Merz, Avrupa Birliği nin 2035 sonrası için getirdiği içten yanmalı motor yasağının gevşetilmesi ve hibrit araçlara izin verilmesi yönünde Brüksel e resmi talepte bulunacak. Muhafazakâr lider, bu adımın Almanya nın zor durumda olan otomotiv sektörünü rahatlatmak için gerekli olduğunu vurguladı.
Hristiyan Demokrat Parti (CDU) ile Sosyal Demokratlar (SPD) arasında dün gece yapılan koalisyon görüşmelerinin ardından konuşan Merz, bu konuda AB düzenlemesinin gözden geçirilmesi için artık resmi bir yetkiye sahip olduğunu söyledi. Merz, SPD nin bir önceki koalisyonda desteklediği bu yasağa yönelik yaklaşımını yumuşatarak büyük bir taviz verdiğini belirtti.
"Bu, Avrupa nın otomotiv üretim merkezi olarak geleceği açısından kilit bir karardır" diyen Merz, hedeflerinin iklim koruması ile sanayi rekabetçiliğini uzlaştıran, teknolojiye açık ve yenilik dostu düzenlemeler olduğunu ifade etti.
ALMANLAR ÇİN REKABETİ KARŞISINDA ZORLANIYOR
İngiliz Financial Times gazetesinin haberine göre, Berlin in bu adımı, Almanya nın büyük otomotiv üreticilerinin hem iç pazarda hem de ABD ve Çin gibi büyük ihracat pazarlarında Çinli düşük maliyetli rakiplerin baskısı altında zorlandığı bir dönemde geliyor.
BMW, hükümetin yeni tutumunu memnuniyetle karşıladığını açıklayarak mevcut AB yasağının "piyasa gerçeklerini göz ardı ettiğini ve istihdamı riske attığını" söyledi.
Volkswagen, BMW ve Mercedes-Benz gibi Almanya nın en büyük üç üreticisi, elektrikli araçlara yönelik talebin beklentilerin gerisinde kalması nedeniyle uzun süredir 2035 yasaklarının gevşetilmesini istiyor. Şirketler, batarya teknolojisine yatırım yapabilmek için içten yanmalı motorlu araç satışlarının bir süre daha sürmesine ihtiyaç duyuyor.
Mevcut düzenleme, 2035 sonrası karbon dioksit salımı yapan yeni araçların satışını tamamen yasakladığından, pek çok plug-in hibrit modelin kurallara uyması mümkün görünmüyor.
YASAK, AVRUPA SAĞININ MÜCADELE ALANI HALİNE GELDİ
Sıkı kurallar, Avrupa genelinde sağ partilerin gündeminin merkezine yerleşmiş durumda. Çekya daki son seçimlerde sağcı "Motorcular" partisi, yasağın iptalini kampanyasının temel vaatlerinden biri haline getirerek parlamentoya girmeyi başardı.
Avrupa Parlamentosu nun en büyük siyasi grubu olan Avrupa Halk Partisi nin lideri Alman milletvekili Manfred Weber, eylülde "içten yanmalı motorun aşamalı olarak kaldırılmasının sona erdirileceğini" söylemişti.
Artan siyasi baskı ve otomotiv sektörünün talepleri üzerine Avrupa Komisyonu, yasakla ilgili gözden geçirme tarihini gelecek yıldan 10 Aralık tarihine çekti.
Brüksel, 2035 sonrası içten yanmalı motorlara kapıyı yeniden açmaya şu ana kadar sıcak bakmadı. Komisyon, daha küçük ve daha ucuz elektrikli modellerin pazara girmesiyle elektrikli araç satışlarının önümüzdeki yıl artmaya devam edeceğini savunuyor.
Yetkililer yine de hibritler, menzil uzatıcı motorlar ve olası biyoyakıt seçeneklerinin değerlendirildiğini belirtiyor.
AB YENİ KURALLAR HAZIRLIYOR
Komisyon aynı zamanda, otomobillerde kullanılacak Avrupa menşeli içerik oranını artırmayı hedefleyen yeni kurallar üzerinde çalışıyor. Görüşmelere yakın kaynaklara göre, düşük karbonlu Avrupa çeliği kullanılan otomobillere emisyon hedeflerinde daha esnek yaklaşılması da masada.
İçten yanmalı motor yasağı, AB nin 2050 ye kadar net sıfır emisyon hedefi koyan iddialı Yeşil Mutabakat iklim yasasının temel politikalarından biriydi. Ancak Avrupa endüstrisinin özellikle Çin ile rekabet etmekte zorlanması ve çevre kurallarının yarattığı bürokrasi, düzenlemeyi Birlik içindeki en tartışmalı başlıklardan biri hâline getirdi.
Avrupa Komisyonu bugün yaptığı açıklamada, yasağın "Avrupa genelinde çok önemli etkileri olan son derece mühim bir düzenleme" olduğunu söyledi ve Almanya nın yeni tutumu da dahil olmak üzere tüm geri bildirimlerin dikkatle inceleneceğini belirtti.
ÇEVRECİLER: ALMANYA GEÇMİŞE TUTUNUYOR
Ulaştırma ve Çevre (T&E) isimli kampanya grubu, Almanya nın içten yanmalı motorları savunmasını eleştirerek hükümetin "geçmişe tutunduğunu" söyledi. T&E Almanya Direktörü Sebastian Bock, "Eskimiş içten yanmalı motor teknolojisinin Almanya nın gelecekteki istihdamını ve değer yaratımını güvence altına alacağını düşünenler gerçekleri görmezden geliyor" dedi.
Ülkede emeklilik ve sosyal yardım reformlarını tıkayan tartışmaların ortasında, Merz SPD ile varılan uzlaşının hükümetinin işlediğini göstermek için önemli olduğunu belirtti.
"SPD için uzun bir yol oldu ve bunun için çok minnettarım" diyen Merz, son haftalarda genç muhafazakâr milletvekillerinin emeklilik politikalarına yönelik tepkisiyle zorlanıyordu.
Başbakan, paketin değiştirilmeyeceğini ve gelecek hafta oylamaya sunulacağını ifade etti.
KAYNAK: NEFES
LOJİPORT |