| |
“TÜRK NAKLİYECİSİ, AVRUPALI ARZUHALCİLERE MİLYONLARCA EURO KAPTIRIYOR”
|
|
Avrupa’ya çıkan şoförlerin gümrükteki evrakları düzenletmek için 50 euro gibi bir meblağ ödediklerini kaydeden Oregon Genel Müdürü Selçuk Yılmaz, “Bu da yılda milyonlarca euro eder. Oysa biz bu işlemleri dijital olarak para vermeden yapıyoruz” diyor.
Oregon Teknoloji Hizmetleri A.Ş’nin Kapadokya’daki geleneksel yıllık toplantısında firmanın dijital gümrükleme adımları da paylaşıldı. Sektör basınıyla bir sohbet toplantısı gerçekleştiren Oregon Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık ve Genel Müdür Selçuk Yılmaz, Avrupa’da gümrük işlemlerine parça parça ödenen ücretlerin şirketler için görünmez bir yüke dönüştüğünü belirterek, çok ilginç bilgiler paylaştı.
Avrupa’ya taşıma yapan uluslararası nakliyecilerin gümrük işlemlerini yaptırmak için dünyanın parasını verdiğinin altını çizen Bartık ve Yılmaz, “Avrupa’daki birçok yerel birim, tabiri caizse şirketlerimizi ve şoförlerimizi kırpıyorlar. Aslında işin özündeki icraatları, bizde eski dönemlerde olduğu gibi arzuhalcilik yaparak şoförün evrağını düzenlemek. Kapıkule’den günde 1.300-1.400 TIR çıktığını düşünürsek, her gün 2.000-2.500 işlem oluyor demektir. Bu işlemlerden de birilerinin günlük iaşelerini temin etmiş oluyoruz. Biz dijital olarak şirketin masasından bu işlemleri sisteme girmelerini sağladık. Böylece, kimseye para vermeden gümrük işlemleri gerçekleştirilmiş oluyor” açıklamasını yaptılar.
Masadan dijital beyan, sahada sıfır sürpriz maliyet
Altyapıda geliştirdikleri yapay zeka, veri kazıma, data ayıklama (ORC) gibi yazılımlarla Avrupa’daki gümrük işlemlerinde işi yalnızca evrak düzenleyerek para kazanmak olan aracıları ortadan kaldırdıklarını ifade eden Oregon’un önde gelen iki ismi, “Örneğin Alman gümrüğünden ihracat beyannamesini alıyoruz. Aldığımız beyannameyi transit beyannamesine çevirebiliyoruz. Transit beyannamesini de nakliyecinin adına sunuyoruz. Yani, ATR gibi hala %100 online hale gelemeyen işler haricinde gümrüklere gitmesine gerek kalmıyor. Ama maalesef hala dijital olamayan bazı belgeleri gümrüğe kaşeletmeye gelince, aracı da oraya çekmiş olduğu için 50 Euro verip evrakları düzenlettirme yolunu seçiyorlar. O verilen 50 eurolar yılda 50 milyon eurolara çıkabiliyor, bunu düşünemiyor. O altyapıların tamamını biz bünyemizde tamamladık ve hazır hale getirdik. Sistemimizi kullanan bilinçli firmalar var. Bunların sayısının artacağına inanıyoruz. Beyannamesini hazırlayıp gönderiyor ve herhangi bir bedel ödemiyorlar. Bu şeffaflık ihracatçının “çıplak maliyeti” görmesini de sağlıyor, böylece fiyatlandırmada öngörülebilirlik de artıyor” ifadelerini kullandılar.“Avrupa’nın tamamına ithalat gümrüğü yapabiliyoruz”
Lojistik maliyetin yalnızca belli başlı kalemlerden oluşmadığını, öngörülemeyen maliyetlerin de önemine vurgu yapan Yönetim Kurulu Başkanı Eyüp Bartık, “Adam 1.500 Euro ödüyor: Bunun içinde YDG (yurtdışı gümrükleme) var. İç gümrükleme, transit evrak var. 200 Euro gümrük veriyorsun. İhracatçı tarafından çıplak maliyet bilinemediği için bunlar hesaplanamıyor. Dijitalleşmeyi gerçekleştirdiğimizde bu şeffaflığı da sağlamış oluyoruz. Şu an Avrupa’nın tamamında ithalat gümrüğü yapabilecek durumdayız. Buradan bir yükü araca koyduğumda kapıya teslim olarak hangi maliyetin karşıma çıkabileceğini hesaplayarak hareket edebiliyorum. Bu çok önemli, çünkü sürpriz yok. Şu anki durumda büyük çoğunluk parayı bu sürprizlerden kazanıyor. (Abi araba bekledi, yatmak zorunda kaldım, gümrükçüye para verdim) gibi mazeretler ortadan kalkacak” diye konuştu.
Avrupa’da 100’ü aşkın izinli gönderici
Avrupa’da 100’den fazla izinli göndericileri bulunduğunu belirten Bartık, şöyle devam etti: “Bunlar kara, hava ve demiryolu terminallerinde konuşlanmış durumda. Lokal olarak her ülkede yerel ortaklarımız ve çalışanlarımız bulunuyor. Örneğin, yurtdışındaki şirketlerimizden biri kendi ülkesinde forwarder lisansı aldı. O da orada operasyonlara başlayacak. Dijital forwarder uygulamasına başladığımızda, yurtdışındaki tüm birimlerimizde de aynı anda devreye alacağız. Bizim iş modelimizde oraya da, buraya da ofis açalım yok. Biz önce ülkenin altyapısına bakarız, oradaki altyapıya en iyi yanıt bulacağımız yerel ortağı tespit edip onunla çalışırız. Herkes bana çalışsın demek doğru bir yaklaşım değil, esas olan paylaşımdır.”
“Teminat sorunumuz yok, yarın 1 milyar euroya ihtiyaç olsun karşılarız”
Daha önceki haberlerimizde dünyadaki en kapsamlı teminat gücüne sahip şirketlerden biri olduğunu bildiğimiz Oregon’un şu anki teminat durumunu sorduğumuz Genel Müdür Selçuk Yılmaz, bizi şöyle yanıtladı: “Biz teminat gücü konusunda öyle esnek ve güçlü bir konuma ulaştık ki; örneğin 300 milyon euroyu karşılıyoruz, yarın 200 milyon euro daha lazım, alabiliyoruz. Biz geçen yıl 570 firmayı sistemimizden çıkardık. Firmanın çalışma şekline bakıp teminat vermek istemedik ve yollarımızı ayırdık. Şu an 730 müşterimiz var. Bu sayıyı da 500’e düşürme arzusundayız. Bizim iş yapış şeklimizde, orayı da alalım buraya da girelim yok. Yalnızca nitelikli müşterilere hizmet vermek istiyoruz. Bu nitelikli hizmetin sonucunda her boyutta teminatı da anında sağlayabiliyoruz. Özetle teminat sorunumuz yok, yarın 1 milyar Euro’ya ihtiyaç olsun onu da karşılarız.”
Selçuk ONUR – LOJİPORT / KAPADOKYA |