|
AB, EKSPRES TAŞIMACILIK HIZINA FREN KOYMAK ÜZERE
|
|
AB, 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren uluslararası nakliyatta çalışan, azami yüklü ağırlığı 2.5 ton ve üstü van araçlara dijital takografı zorunlu kılma kararı aldı. Sürücülerin çalışma süreleri denetleneceği için ekspres taşımacılık eski hızında olamayacak
Avrupa Birliği ülkelerinde, 1 Ocak 2026 dan itibaren uluslararası nakliyatta çalışan ve azami yüklü ağırlığı 2,5 Ton üstü VAN araçlara takograf zorunlu olacak ve G2V2 (Smart – Akıllı) dijital takograf takacaklar. Türkiye’nin de taraf olduğu AETR sözleşmesinin değiştirilmesi konusunda halen müzakereler devam ediyor. AB, AETR ülkelerinin uluslararası nakliyata çalışan 2,5 Ton üstü araçlarının da aynı şekilde G2V2 takograf takmasını istemekte. Bu konuda iki öneri gündemde. Birincisi; 1 Ocak 2026 da, yeni tescil edilen 2,5 Ton üstü araçlara G2V1 takografın zorunlu olması, 1 Ocak 2028 de uluslararası nakliyatta çalışan tüm araçların G2V2 dijital takograf takması. İkincisi ise; 1 Ocak 2028 de uluslararası nakliyatta çalışan tüm araçlara (2,5 Ton üstü) G2V2 dijital takograf takılması. Türkiye, ikinci seçeneği benimsediğini resmi olarak bildirdi.
Bu uygulama şirketlerde neleri değiştirecek?
Halen 3,5 Ton ve altı van araçlarla uluslararası express taşıma yapan firmalar, genelde sürücü çalışma sürelerine ihlal edebiliyor. Çünkü bu araçların takograf takma zorunluluğu yok. Aslında, bu araçlarda takograf takmak zorunlu olmasa da, sürücülerin çalışma süreleri ile ilgili kayıtları elle tutmaları gerekmekte. Çalışma kayıtlarını elle tutmadıkları için bazı firmalara, Avrupa da yaptırım uygulandığı örnekler var. Uygulama başladığında 2,5 Ton üstü araçlarla ilgili hiçbir şey eskisi gibi olmayacak.
· Sürücüler takograf sürücü kartı alacaklar. · Sürücü kartı verileri en geç 28 günde bir, takograf verileri en geç 90 günde bir indirilecek. · Sürücüler 4 hafta sonunda, araçlar 8 hafta sonunda ülkeye dönmek zorunda kalacaklar. · Sürücüler, takograf kullanmayı öğrenecekler, şirketler bu eğitimi vermek / verdirmek zorunda. · Sürücüler, çalışma sürelerine uyarak araç kullanmak zorunda kalacaklar. Araç içinde yatma imkanı olmadığı için, tüm günlük ve haftalık dinlenmeleri araç dışında, otelde veya bir dinlenme tesisinde geçirmek zorunda kalacaklardır. · Takograf hız aşımlarını kaydettiği için, hız ihlali yaptırımları artacaktır. Dolayısı ile bu araçların hız avantajı yok olacak. · Van araçlarla ekspres taşımacılık yapan şirketlerin maliyetleri artacak. · G2V2 takografların fiyatı halen 1000 -1250 EUR civarında. 2028 yılına kadar fiyatlar 1250- 1500 UER seviyelerine yükselebilir. Bazı Van araçlara takograf takmak için ek donanımlar gerekebilmekte. Fiyatlar buna bağlı olarak artabilecek. · Uluslararası nakliyatta çalışan araçların hepsinin takografları değişeceği için, takograf servislerinde yığılmalar olabilir. Firmaların buna göre tedbir almaları gerekecektir.
Bugünden tezi yok, yeni dönem çalışmaları yapılmalı 1 Ocak 2028 yılına kadar 3 yıl süre var Firmaların hazırlıklarını ve araç tedarik planlarını gözden geçirmeleri , buna göre gerekli düzenlemeleri yapmalı faydalı olacaktır. Bu yapılmazsa, bazı yatırımlar boşa gidebilir, ciddi yaptırımlar ile karşı karşıya kalınabilir.
LOJİPORT |